Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą pod nazwą Maldent Indywidualna Praktyka Stomatologiczna Małgorzata Fedoryszak
I. Postanowienia
-
Maldent Indywidualna Praktyka Stomatologiczna Małgorzata Fedoryszak jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie
-
ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) i przepisów wydanych na jej podstawie
-
ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 z późn. zm.);
-
ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2008 r., Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
-
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697).
-
Do wykonywania zadań przez Maldent Indywidualna Praktyka Stomatologiczna Małgorzata Fedoryszak ustala się wewnętrzną organizację, przedstawioną w dalszej części niniejszego Regulaminu.
II. Firma podmiotu leczniczego
-
Podmiot leczniczy działa pod firmą : MALDENT INDYWIDUALNA PRAKTYKA STOMATOLOGICZNA MAŁGORZATA FEDORYSZAK
-
Nazwa zakładu leczniczego: MALDENT - Małgorzata Fedoryszak
-
Adres ul. Kętrzyńska 30/2 11-200 Bartoszyce
-
NIP 743-202-88-71
-
REGON 362948282
III. Cele i zadania podmiotu leczniczego
-
Celem Maldent jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie działań stomatologicznych służących przywróceniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
-
Do zadań Maldent w szczególności należą:
-
udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii , w ramach kompetencji lekarza stomatologa oraz higienistki stomatologicznej
-
udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii zachowawczej z endodoncją, stomatologii dziecięcej, protetyki stomatologicznej, periodontologii, chirurgii stomatologicznej
-
prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej i informacyjnej a także profilaktycznej
-
współpraca z innymi jednostkami służby zdrowia
-
IV. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
-
W ramach podmiotu leczniczego wyodrębnia się jednostki organizacyjne:
-
Maldent
-
W obrębie jednostki organizacyjnej wskazanej w pkt. 1 ust.1 funkcjonują komórki organizacyjne:
-
Poradnia stomatologiczna
V. Miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
-
Siedzibą i miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest ul. Kętrzyńska 30/2 11-200 Bartoszyce
VI. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych podmiotu leczniczego
-
Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.
-
Rejestracja pacjentów dokonywana jest na podstawie zgłoszenia:
-
osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej w miejscu udzielania świadczeń,
-
telefonicznego pod numerem telefonu 733 047 433
-
Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji. W Rejestracji pacjent zobowiązany jest okazać
-
dowód tożsamości (celem zweryfikowania Państwa tożsamości, bowiem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Maldent ma prawo do przetwarzania danych osobowych w tym numeru Pesel swoich pacjentów)
-
W Rejestracji pacjent zobowiązany jest złożyć pisemne oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia pacjenta i po jego śmierci (lub o nieupoważnieniu nikogo), a także o zgodzie na udzielenie świadczeń zdrowotnych, zgodnie z Art. 17 i Art. 26 ustawy z dnia 6.11.2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.08.52.417)
-
Zgoda na udzielenie świadczenia musi być złożona przez pacjenta każdorazowo, przed rozpoczęciem zabiegu z zakresu endodoncji, protetyki, chirurgii, periodontologii, a także przed zabiegiem wybielania zębów.
-
Po zarejestrowaniu się do lekarza, pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia w gabinecie lekarskim, na pierwszą wizytę pacjent zgłasza się 15 minut wcześniej, w celu założenia dokumentacji medycznej.
-
W trakcie udzielenia świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
-
Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi / zażalenia na zachowanie lub czynności personelu Maldent. Skargi/zażalenia przyjmuje Małgorzata Fedoryszak.
-
Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie. Na każdą skargę złożoną pisemnie należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nie przekraczającym 14 dni.
VII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
-
Do głównych zadań organizacyjnych wszystkich komórek organizacyjnych należy:
-
realizacja zadań podmiotu i celu, dla którego został on utworzony, określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz niniejszym Regulaminie;
-
kompetentne i terminowe wywiązywanie się z przyjętych obowiązków;
-
dbałość o należyty wizerunek podmiotu leczniczego
-
zapewnienie sprawności funkcjonowania podmiotu;
-
przestrzeganie tajemnicy służbowej, kodeksów etyki zawodowej, karty praw pacjenta;
-
wykonywanie innych czynności określonych w poszczególnych zarządzeniach lub poleceniach przełożonego.
-
-
Do podstawowych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Maldent należy:
-
badanie i porada lekarska,
-
działania diagnostyczne
-
udzielenie pierwszej pomocy doraźnej
-
profilaktyka stomatologiczna
-
świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej z endodoncją
-
świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej
-
świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej
-
świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej
-
świadczenia z zakresu periodontologii
-
prowadzenie dokumentacji medycznej.
-
-
Szczegółowy zakres zadań, praw i obowiązków pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego regulują odrębne, wewnątrzzakładowe przepisy o treści ustalonej przez przedsiębiorcę będącego podmiotem leczniczym.
-
Współdziałanie między poszczególnymi jednostkami oraz komórkami organizacyjnymi podmiotu powinno odbywać się w sposób, który zapewni sprawność funkcjonowania podmiotu oraz kompleksowość, dostępność i należytą jakość udzielania świadczeń zdrowotnych.
-
Podmiot leczniczy powierza wyznaczonemu lekarzowi obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego przez podmiot leczniczy oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej i przetwarzania danych w niej zawartych.
-
Maldent w realizacji swoich zadań może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami naukowymi i innymi instytucjami, których statutowym zadaniem jest działanie na rzecz zdrowia społeczeństwa.
VIII. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
-
W sytuacji, gdy podmiot leczniczy nie jest w stanie zapewnić niezbędnej kompleksowości w ramach udzielanego świadczenia, bądź wymagana jest konsultacja specjalistyczna, osoba udzielająca świadczeń udziela pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą, które mogą udzielić świadczeń w zakresie wymaganym w danym przypadku. W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowania na badania diagnostyczne, do poradni specjalistycznych lub do leczenia stacjonarnego.
IX. Postępowanie z dokumentacją medyczną
-
Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określony w niniejszym Regulaminie, a także w ustawie z dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
-
Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
-
Dokumentację, o której mowa w ust. 1 udostępnia się w szczególności na wniosek:
-
pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, bądź osoby upoważnionej przez pacjenta; po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;
-
podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
-
organu władzy publicznej, Narodowego Funduszu Zdrowia, organu samorządu zawodów medycznych oraz konsultantów krajowego i wojewódzkiego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
-
ministra do spraw zdrowia, sądu, prokuratura, lekarza sądowego i rzecznika odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
-
organu rentowego oraz zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
-
zakładu ubezpieczeń, za zgodą pacjenta.
-
Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
-
do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego;
-
poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
-
poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.
X. Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej
-
Dokumentacja medyczna udostępniana jest bezpłatnie pacjentom lub osobom przez nich pisemnie upoważnionym do wglądu do dokumentacji medycznej za życia pacjenta lub / i po jego śmierci, zgodnie z warunkami określonymi w Ustawie z dnia 6.11.2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
XI. Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat
-
Maldent nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a co za tym idzie wszelkie świadczenia są odpłatne. Cennik świadczonych usług jest ogólnodostępny w siedzibie Maldent.
XII. Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
-
Maldent kieruje kierownik placówki i reprezentuje ją na zewnątrz. Funkcję tę pełni Małgorzata Fedoryszak.
-
Kierownik samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Maldent oraz ponosi za nie odpowiedzialność.
-
Podczas nieobecności kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
-
Do obowiązków i uprawnień kierownika należy:
-
organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników
-
zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru
-
nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników
-
podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagrodzenia, premii , rozwiązywania umów cywilno-prawnych.
-
kontrolowanie przestrzegania przez pracowników i osoby udzielające świadczeń na podstawie umów innych niż umowa o pracę , przepisów bhp i przeciwpożarowych,
-
przyjmowanie skarg i zażaleń oraz prowadzenie korespondencji z nimi związanej,
-
wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Maldent
-
nadzór nad jakością udzielania świadczeń medycznych,
-
zatwierdzanie harmonogramów pracy osób udzielających świadczeń medycznych,
-
działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników,
-
nadzór nad gospodarką lekową,
-
nadzór nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu, aparatury medycznej i zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie technicznym z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
dbanie o udzielanie świadczeń medycznych wyłącznie przez personel o niezbędnych kwalifikacjach zawodowych
XIII. Prawa i obowiązki Pacjenta
-
W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w Maldent pacjent ma prawo do:
-
poszanowania godności osobistej oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny
-
świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej
-
rzetelnej informacji o stanie zdrowia
-
wyrażenia zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnozy i leczenia
-
-
Do obowiązków pacjenta należy:
-
przestrzeganie regulaminu porządkowego Maldent
-
przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie Placówki
-
przestrzeganie higieny osobistej
-
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż.
-
przestrzeganie zaleceń lekarza
-
odwoływanie wizyt z należytym wyprzedzeniem (min 12 h przed planowaną wizytą)
-
Pacjent ma prawo do natychmiastowego uzyskania świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
-
Świadczenia na rzecz pacjentów są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
-
Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej.
-
Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentowi z należytą starannością, w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
-
Osoby udzielające pacjentowi świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
-
Świadczenia zdrowotne są organizowane w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
-
Orzeczenia lekarskie dotyczące stanu zdrowia pacjentów wydawane są zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
-
Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w Maldent ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do kierownika zakładu.
-
Pacjenci mają prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do kierownika placówki. Na życzenie pacjenta udzielana jest mu odpowiedź na piśmie.
-
W przypadku, gdy pacjent nie może przyjść na umówioną wizytę, należy ją wcześniej odwołać lub przełożyć na inny termin, by ewentualnie mógł skorzystać z tego terminu inny Pacjent.
XIV. Postanowienia końcowe
-
Regulamin organizacyjny ustala Małgorzata Fedoryszak.
-
W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
-
Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go na wniosek pacjenta w Rejestracji.
-
Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Maldent.
-
Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.12.2019 roku.